Musk’ın kararları Tesla’yı vurmuştu… Protestolara maruz kalan şirketin yaptığı büyük stratejik hata

Tesla Galerileri Stratejik Konumlandırma ile Dikkat Çekiyor

Geleneksel olarak araba galerileri büyük şehirlerin dışında konumlanırken, Tesla’nın ABD’deki 276 galerisinin çoğu, varlıklı ve ilerici kesimin yoğun olarak yaşadığı canlı semtlerin tam kalbinde yer alıyor. Bu strateji, popüler mağazaların ve işlek restoranların hemen yanında konumlanarak markanın görünürlüğünü ve yaya trafiğini artırıyor.

Statü sembolü bir elektrikli araç satmak için bu ideal bir yaklaşım olabilir; ancak milyonlarca Amerikalının federal hizmetlerin zayıflatılmasına yönelik tartışmalı operasyonlar nedeniyle tepki gösterdiği zaman aynı derecede ideal olmayabilir.

Musk, galerileri iki temel nedenle lüks semtlere yerleştirdi. İlk olarak, otomobil üreticilerinin doğrudan tüketiciye satış yapmasını engelleyen eyalet yasalarını aşmanın bir yoluna ihtiyacı vardı. Bu nedenle Musk, Tesla’nın yüz yüze satış eksikliğini bir avantaja dönüştürdü.

Tesla galerisindeki araçlar satın alma amacıyla sergilenmiyor. Satış işlemi online olarak gerçekleşiyor. Bu da Musk’ın, diğer otomobil bayilerinin aksine, satılmamış araçlardan oluşan büyük bir stoğu şehirlerin uzak köşelerindeki geniş otoyollar boyunca park etmesine gerek kalmadığı anlamına geliyor. Musk, 2012 tarihinde “Mağazalarımız, keyifli bir şekilde bilgilendirici ve etkileşimli olacak şekilde tasarlandı. Envanterinde yüzlerce araç bulunan ve satış yapmakla görevli bir personeli olan mağazalarımız, geleneksel bayilerden farklı” şeklinde övünmüştü.

“GÖRÜNÜRLÜĞÜ YÜKSEK PERAKENDE ALANLARI”

İkinci olarak, Tesla araçları genel olarak varlıklı, ilerici ve yeni teknolojilere açık olan kesim için tasarlandı, F-150 gibi araçları tercih eden Amerikalılar için değil. Bu nedenle showroomları potansiyel müşterilerin bulunduğu yerlere konumlandırmak mantıklıydı.

Musk, “Mağaza ve galeri konumlarımızı bilinçli olarak, insanların düzenli olarak ziyaret ettiği alışveriş merkezleri ve işlek caddeler gibi yüksek yaya trafiğine sahip, görünürlüğü yüksek perakende alanlarında seçiyoruz” diye yazmıştı.

Amerikan Toplulukları Projesi’nin (ACP) ilçe bazında Amerika Birleşik Devletleri’nin demografik özelliklerini gösteren haritası, 276 Tesla galerisinin konumlarıyla eşleştirildi. Sonuç olarak, galerilerin yarısından fazlası ACP’nin “büyük şehirler” veya “kentsel banliyöler” olarak tanımladığı bölgelerde yer alıyor.

Benzer şekilde, Tesla galerilerinin konumlarının mahalle verileriyle karşılaştırılması, bunların büyük ölçüde “iç banliyöler” olarak tanımlanan nüfus sayım bölgelerinde yoğunlaştığını gösteriyor. Bu bölgeler tüm mahallelerin üçte birinden daha azını oluşturmasına rağmen, Tesla galerilerinin yarısından fazlasına ev sahipliği yapıyor.

AVANTAJ DEZAVANTAJA DÖNÜŞTÜ

Özetle, Tesla kendisini daha eğitimli, daha yüksek gelirli ve Demokrat Parti’ye oy verme olasılığı daha yüksek olan insanların yaşadığı bölgelere yerleştirdi. Bu durum, galerileri çekmek için inşa edildiği insanların protestolarına karşı savunmasız hale getirdiği anlamına geliyor.

Michigan Üniversitesi’nde hukuk profesörü ve yakında çıkacak olan “Direct Hit: How Tesla Went Direct to Consumers and Smashed the Car Dealers’ Monopoly” kitabının yazarı Dan Crane, “Tam da kazanmışken, şimdi kaybetmenin bir yolunu buluyorlar gibi görünüyor” diyor.

Satışlar düşüşte, Cybertruck’lar alev alıyor ve Tesla’nın hisse senedi fiyatı bu yıl yüzde 30’dan fazla değer kaybetti. Crane, “Perakende stratejileri onları kolay hedef haline getirdi” diye de ekliyor.

İnsanlar, daha önce de araba bayilerini protesto etmişti. Örneğin, 2000’li yılların başında çevreci aktivistler Batı Yakası’ndaki bayilerde Hummer araçlarını hedef almıştı. Ancak Tesla galerileri, rakiplerinden niteliksel olarak farklı. Amerikan Üniversitesi’nde sosyolog ve “American Resistance” kitabının yazarı Dana Fisher, “Aslında insanların toplandığı yerlerde bulunuyorlar” dedi.

Bu durum protesto stratejisi açısından önemli çünkü Tesla galerileri kaldırımlar gibi kamusal alanlara yakın konumda. Bu da gösterilerin düzenlenmesini yasal kılıyor. Kimsenin bir araba galerisine zorla girmesine gerek yok. Ayrıca bir açık hava alışveriş merkezinde veya işlek bir alışveriş caddesinde bulunan bir Tesla mağazası, protestocuları potansiyel Tesla alıcılarının tam karşısına çıkarıyor. Fisher, “Buradaki amaç tüketicileri satın alma kararları konusunda utandırmak. Bir markayı protesto etmek için bir bayiye gidebilmek harika bir şey” ifadelerini kullandı.

“EN GÖRÜNÜR SEMBOLLER”

Donald Trump’ın otellerinden veya golf sahalarından birinde protesto yapmak mantıklı olmazdı çünkü bu yerler sıkı bir şekilde korunuyor, şehir merkezlerinden uzakta bulunuyor ve bu mekanları tercih eden varlıklı kesim zaten siyasi bir duruş sergilemiş durumda. Ancak Elon Musk’ın hisse senedi portföyü üzerinde baskı kurmak isterseniz, 276 potansiyel protesto noktasının adresleri Tesla’nın web sitesinde mevcut.

Virginia’da Tesla protestolarının organize edilmesine yardımcı olan emekli bir kamu avukatı olan Patrice Kopistansky, “Tesla tesisleri, temelde Elon Musk’ın en yaygın, en bilinen ve en görünür sembolleridir ve Elon Musk da bu yönetimin zulmünün, insanlık dışılığının ve beceriksizliğinin en iyi bilinen, en görünür sembolüdür” dedi.

Kopistansky, konumun bu durumda yardımcı olduğunu belirtti. Tysons Corner’daki Tesla showroomu diğer lüks otomobil bayileriyle çevrili, ancak bu işletmeler kaldırımdan oldukça içeride, satılmamış araçlarla dolu geniş alanların ortasında yer alıyor. Tesla’nın binası ise caddeye yakın, bu da protestoların yapılmasını daha kolay hale getiriyor. Kopistansky, “Neden böyle inşa ettiklerini bilmiyorum. Muhtemelen pişman olacaklardır” diye konuştu.

Business Insider’ın “Tesla’s big blue blunder” başlıklı haberinden derlenmiştir.

Related Posts

Tam 162 tanesi Dünya’ya teğet geçti: Bir gün çarpabilir mi?

NASA ve ESA’nın verilerine göre, son 1 yılda tam 162 asteroit Dünya’ya Ay’dan daha yakın mesafeden geçti. Uzaydan gelen bu yakın geçişler bilim insanlarını alarma geçirdi.

Kredi kartı kullanan herkes bu tuzağa düşebilir: Bir tıklamaya suç zincirine dahil olabilirsiniz

Kredi kartının yaygın biçimde kullanıldığı bu dönemde, dolandırıcılar radarına borçlu vatandaşları aldı. Nakit kullanımının azaldığı, alım gücünün düştüğü günümüzde insanlar geçimlerini kredi kartıyla sağlamaya çalışırken, dolandırıcılar bu durumu fırsata çevirdi.

Japon uzay aracı Ay’a neden çakıldı?

Japon uzay şirketi ispace, bu ay başında Ay’a iniş yapmaya çalışırken yüzeye çakılan Resilience adlı iniş aracının neden başarısız olduğunu açıkladı. Şirketin 24 Haziran’da yaptığı açıklamaya göre, aracın lazerli mesafe ölçüm sistemi (LRF) arızalandı. Bu da aracın doğru yükseklik verisi alamamasına ve frenleme sürecinin bozulmasına yol açtı.

Los Angeles olaylarında yağmalanan telefonlar güvenlik sistemine takıldı

Kaliforniya yönetimi sık sık yaşanan yağma suçlarına karşı cezaları ağırlaştırmak için harekete geçiyor.

Pebble ruhu geri geliyor: Eski modellere model dokunuşlar

Core Devices’in kurucusu Eric Migicovsky, geliştirdiği yeni mobil uygulamanın sadece Core 2 Duo için değil, eski Pebble saatler için de çalışacağını açıkladı. Bu gelişme, yıllar önce piyasadan çekilen Pebble Time ve Pebble 2 modellerini yeniden …

Geleceğin lojistiği! Kargolardan drone hamlesi

Türkiye’nin önde gelen kargo şirketlerinden bazıları, lojistik sektöründe devrim niteliğinde bir adım atarak otonom drone’larla teslimat hizmetine başladı. İlk olarak deneme uçuşlarını başarıyla tamamlayan şirket, artık belirli bölgelerde drone’larla …