Musk’ın kararları Tesla’yı vurmuştu… Protestolara maruz kalan şirketin yaptığı büyük stratejik hata

Tesla Galerileri Stratejik Konumlandırma ile Dikkat Çekiyor

Geleneksel olarak araba galerileri büyük şehirlerin dışında konumlanırken, Tesla’nın ABD’deki 276 galerisinin çoğu, varlıklı ve ilerici kesimin yoğun olarak yaşadığı canlı semtlerin tam kalbinde yer alıyor. Bu strateji, popüler mağazaların ve işlek restoranların hemen yanında konumlanarak markanın görünürlüğünü ve yaya trafiğini artırıyor.

Statü sembolü bir elektrikli araç satmak için bu ideal bir yaklaşım olabilir; ancak milyonlarca Amerikalının federal hizmetlerin zayıflatılmasına yönelik tartışmalı operasyonlar nedeniyle tepki gösterdiği zaman aynı derecede ideal olmayabilir.

Musk, galerileri iki temel nedenle lüks semtlere yerleştirdi. İlk olarak, otomobil üreticilerinin doğrudan tüketiciye satış yapmasını engelleyen eyalet yasalarını aşmanın bir yoluna ihtiyacı vardı. Bu nedenle Musk, Tesla’nın yüz yüze satış eksikliğini bir avantaja dönüştürdü.

Tesla galerisindeki araçlar satın alma amacıyla sergilenmiyor. Satış işlemi online olarak gerçekleşiyor. Bu da Musk’ın, diğer otomobil bayilerinin aksine, satılmamış araçlardan oluşan büyük bir stoğu şehirlerin uzak köşelerindeki geniş otoyollar boyunca park etmesine gerek kalmadığı anlamına geliyor. Musk, 2012 tarihinde “Mağazalarımız, keyifli bir şekilde bilgilendirici ve etkileşimli olacak şekilde tasarlandı. Envanterinde yüzlerce araç bulunan ve satış yapmakla görevli bir personeli olan mağazalarımız, geleneksel bayilerden farklı” şeklinde övünmüştü.

“GÖRÜNÜRLÜĞÜ YÜKSEK PERAKENDE ALANLARI”

İkinci olarak, Tesla araçları genel olarak varlıklı, ilerici ve yeni teknolojilere açık olan kesim için tasarlandı, F-150 gibi araçları tercih eden Amerikalılar için değil. Bu nedenle showroomları potansiyel müşterilerin bulunduğu yerlere konumlandırmak mantıklıydı.

Musk, “Mağaza ve galeri konumlarımızı bilinçli olarak, insanların düzenli olarak ziyaret ettiği alışveriş merkezleri ve işlek caddeler gibi yüksek yaya trafiğine sahip, görünürlüğü yüksek perakende alanlarında seçiyoruz” diye yazmıştı.

Amerikan Toplulukları Projesi’nin (ACP) ilçe bazında Amerika Birleşik Devletleri’nin demografik özelliklerini gösteren haritası, 276 Tesla galerisinin konumlarıyla eşleştirildi. Sonuç olarak, galerilerin yarısından fazlası ACP’nin “büyük şehirler” veya “kentsel banliyöler” olarak tanımladığı bölgelerde yer alıyor.

Benzer şekilde, Tesla galerilerinin konumlarının mahalle verileriyle karşılaştırılması, bunların büyük ölçüde “iç banliyöler” olarak tanımlanan nüfus sayım bölgelerinde yoğunlaştığını gösteriyor. Bu bölgeler tüm mahallelerin üçte birinden daha azını oluşturmasına rağmen, Tesla galerilerinin yarısından fazlasına ev sahipliği yapıyor.

AVANTAJ DEZAVANTAJA DÖNÜŞTÜ

Özetle, Tesla kendisini daha eğitimli, daha yüksek gelirli ve Demokrat Parti’ye oy verme olasılığı daha yüksek olan insanların yaşadığı bölgelere yerleştirdi. Bu durum, galerileri çekmek için inşa edildiği insanların protestolarına karşı savunmasız hale getirdiği anlamına geliyor.

Michigan Üniversitesi’nde hukuk profesörü ve yakında çıkacak olan “Direct Hit: How Tesla Went Direct to Consumers and Smashed the Car Dealers’ Monopoly” kitabının yazarı Dan Crane, “Tam da kazanmışken, şimdi kaybetmenin bir yolunu buluyorlar gibi görünüyor” diyor.

Satışlar düşüşte, Cybertruck’lar alev alıyor ve Tesla’nın hisse senedi fiyatı bu yıl yüzde 30’dan fazla değer kaybetti. Crane, “Perakende stratejileri onları kolay hedef haline getirdi” diye de ekliyor.

İnsanlar, daha önce de araba bayilerini protesto etmişti. Örneğin, 2000’li yılların başında çevreci aktivistler Batı Yakası’ndaki bayilerde Hummer araçlarını hedef almıştı. Ancak Tesla galerileri, rakiplerinden niteliksel olarak farklı. Amerikan Üniversitesi’nde sosyolog ve “American Resistance” kitabının yazarı Dana Fisher, “Aslında insanların toplandığı yerlerde bulunuyorlar” dedi.

Bu durum protesto stratejisi açısından önemli çünkü Tesla galerileri kaldırımlar gibi kamusal alanlara yakın konumda. Bu da gösterilerin düzenlenmesini yasal kılıyor. Kimsenin bir araba galerisine zorla girmesine gerek yok. Ayrıca bir açık hava alışveriş merkezinde veya işlek bir alışveriş caddesinde bulunan bir Tesla mağazası, protestocuları potansiyel Tesla alıcılarının tam karşısına çıkarıyor. Fisher, “Buradaki amaç tüketicileri satın alma kararları konusunda utandırmak. Bir markayı protesto etmek için bir bayiye gidebilmek harika bir şey” ifadelerini kullandı.

“EN GÖRÜNÜR SEMBOLLER”

Donald Trump’ın otellerinden veya golf sahalarından birinde protesto yapmak mantıklı olmazdı çünkü bu yerler sıkı bir şekilde korunuyor, şehir merkezlerinden uzakta bulunuyor ve bu mekanları tercih eden varlıklı kesim zaten siyasi bir duruş sergilemiş durumda. Ancak Elon Musk’ın hisse senedi portföyü üzerinde baskı kurmak isterseniz, 276 potansiyel protesto noktasının adresleri Tesla’nın web sitesinde mevcut.

Virginia’da Tesla protestolarının organize edilmesine yardımcı olan emekli bir kamu avukatı olan Patrice Kopistansky, “Tesla tesisleri, temelde Elon Musk’ın en yaygın, en bilinen ve en görünür sembolleridir ve Elon Musk da bu yönetimin zulmünün, insanlık dışılığının ve beceriksizliğinin en iyi bilinen, en görünür sembolüdür” dedi.

Kopistansky, konumun bu durumda yardımcı olduğunu belirtti. Tysons Corner’daki Tesla showroomu diğer lüks otomobil bayileriyle çevrili, ancak bu işletmeler kaldırımdan oldukça içeride, satılmamış araçlarla dolu geniş alanların ortasında yer alıyor. Tesla’nın binası ise caddeye yakın, bu da protestoların yapılmasını daha kolay hale getiriyor. Kopistansky, “Neden böyle inşa ettiklerini bilmiyorum. Muhtemelen pişman olacaklardır” diye konuştu.

Business Insider’ın “Tesla’s big blue blunder” başlıklı haberinden derlenmiştir.

Related Posts

Eskişehir’deki satranç turnuvası tamamlandı

Eskişehir’de 10 farklı ilden 100 katılımcının yer aldığı ‘Mayıs Ayı ELO Satranç Turnuvası’ sona erdi.

Aydınlı sporcular Türkiye finallerine yükseldi

Denizli’de gerçekleştirilen Okullar Arası Küçükler Masa Tenisi Bölge Şampiyonası’nda başarılı performans gösteren Aydınlı sporcular, Türkiye finallerine yükseldi.

2025’in en çok satan otomobilleri belli oldu: Zirve el değiştirdi

Türkiye otomotiv sektörü, 2025 yılına güçlü bir giriş yaptı. Nisan ayında, otomobil satışları tarihin en yüksek seviyesine ulaşarak dikkat çekici bir performans sergiledi. 2025 yılının ilk dört ayında en çok satış yapan markalar da netlik kazandı. İşte, bu yıl Türkiye’de en çok tercih edilen otomobil markaları…

Yeni nesil Siri, performansı ile şaşırtabilir!

Apple CEO’su Tim Cook, 2025 ikinci mali çeyrek sonuçlarının değerlendirildiği toplantıda; şirketin Apple Intelligence çatısı altında geliştirdiği yeni Siri özelliklerinin gecikeceğini açıkladı. Cook teknolojinin halen istenen kalite düzeyine …

AI Günlükleri: yapay zeka dünyasında bu hafta (4 Mayıs 2025)

Son dönemde gündelik hayatta çok daha yaygın biçimde kullanılmaya başlanan yapay zeka teknolojileri hızla gelişmeye devam ediyor. Neredeyse her gün bu alanda dikkat çekici bir gelişme yaşanırken, önemli eşikler de bir bir aşılıyor. “AI Günlükleri …

Samsung One UI 7, pil tüketimini artırabilir! Peki neden?

Samsung’un Galaxy S23, S24 Ultra ve Z Fold 6 modellerine sunduğu One UI 7 güncellemesi, bazı kullanıcıların pil tüketimini artırdı. Günlük kullanımda cihazlarını birkaç kez şarj etmek zorunda kaldıklarını belirten kullanıcılar, güncelleme sonrasında …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir